[ Pobierz całość w formacie PDF ]

relacji.
Czasem się zastanawiam skąd ona bierze te wszystkie opowieści, niektóre są
nawet ciekawe. Chętnie bym wysłuchała, ale w jakiejś bardziej sprzyjającej
atmosferze, nie kiedy mam mnóstwo pracy.
Kiedy ona tak ciągle gada, czuję wściekłość i bezradność. Ale nie chcę jakoś
radykalnie przerwać, bo przecież pracujemy w jednym pokoju i obawiam się, że
zawiśnie wtedy w powietrzu straszna atmosfera.
Chociaż bardzo trudno to zaakceptować - ludzie na ogół mają dobre
intencje, a ich zachowania są takie, jakie są, ponieważ oni także nie potrafią
inaczej. Jeżeli ktoś nas nieustająco poucza - to chce, aby było jak najlepiej
(oczywiście według niego). Jeżeli ktoś nas zadręcza wizytami lub gadulstwem -
to jest jego forma utrzymywania kontaktów, poszukiwania akceptacji, aprobaty
Zuzanna Kępińska mini kurs doskonalenia  Asertywność cz.1 str. 9
TRENDY uczenie w XXI wieku Internetowy magazyn CODN nr 3/7/2006
itd. Spróbuj zatem znalezć pozytywną intencję w każdej sytuacji. Możesz w tym
celu zamienić się na chwilę rolami i spróbować zidentyfikować intencje.
Być może ta osoba z historii Marii: tak właśnie poszukuje kontaktu, chce być
odebrana jako osoba ciekawa, interesująca, towarzyska... Ponieważ czuje, że
nie jest słuchana wystarczająco uważnie - czuje niepokój i brak akceptacji -
mówi więcej i więcej... Być może chciałaby usłyszeć, że jest przez Ciebie
lubiana i nie musi się tak starać, aby zyskać twoją sympatię.
Teraz powiedz (sobie!) lub napisz jak byś chciała, żeby było. Wiedząc już, które
zachowania są szczególnie frustrujące dla ciebie, jakie wywołują w tobie
emocje oraz domyślając się pozytywnych intencji (mimo wszystko!) - złóż to
wszystko w jedną całość, tak jak nowy scenariusz, i napisz 5 sposobów reakcji.
Dlaczego pięć?
Bo jest to dobre ćwiczenie na elastyczność myślenia.
Jeżeli chcesz możesz oczywiście napisać więcej, wykorzystując różne
konwencje. Możesz napisać jak byś zareagowała, gdybyś była najbardziej
asertywną osobą jaką znasz, gdybyś była Joan Collins albo inną wielką damą z
towarzystwa, lub wręcz przeciwnie. Możesz wybrać wersje śmiertelnie
poważną, żartobliwą, groteskową itp., itd.
Przeanalizuj każde rozwiązanie. Szczególnie zastanów się nad kosztami
niektórych rozwiązań, co ci się opłaca, jakie tego mogą być konsekwencje.
Np.:
Rozwiązanie 1: nie robię nic.
Koszty: za miesiąc zwariuję!
Rozwiązanie 2: wywalę jej wszystko jak leci.
Koszty: zerwany kontakt, wzburzona atmosfera w
pracy, koniec wzajemnych zastępstw... Trudno to
będzie wytrzymać...
Rozwiązanie 3: powiem uczciwie dokładnie co mi przeszkadza, co w
niej lubię i zaproponuję, abyśmy zaakceptowały jakąś
sygnalizację  pora na pogawędkę// pora na pracę...
Rozwiązanie 4: ???
*
Wydaje się, że to dużo pracy. I to prawda.
Zmiana reakcji do których jesteśmy przyzwyczajeni i która stanowi mocny
wzorzec zachowania jest bardzo trudna. Wymaga sporo wysiłku i
wyobrazni, ale motywacją do tej pracy mogą być oczekiwane (i wspólnie
wypracowywane) zmiany. Każdy generalnie woli aby było lepiej, nie zaś
gorzej!
Zuzanna Kępińska mini kurs doskonalenia  Asertywność cz.1 str. 10
TRENDY uczenie w XXI wieku Internetowy magazyn CODN nr 3/7/2006
ATLAS OSOBISTEJ ASERTYWNOZCI
Na swoich trasach życiowych spotykamy ludzi i spotykają nas wydarzenia,
żyjemy z ludzmi, wwirowani w wiele codziennych, życiowych spraw.
Jako ludzie dojrzali, odpowiedzialni pełnimy rozmaite funkcje i role życiowe:
rodziców, małżonków, kolegów, przyjaciół, dzieci swoich rodziców,
pracowników, szefów, klientów rozmaitych instytucji...
W niektórych funkcjonujemy jak Gwiazdy, w innych jak Słabi Aktorzy.
Wypisz role, które pełnisz w życiu:
W których rolach funkcjonujesz jak Gwiazda?
A którą odgrywa Aktor Słaby?
(zaznacz według własnego kodu np. buzka z uśmiechem lub bez uśmiechu)
Które obszary  role chciałbyś polepszyć?
Czy kiedykolwiek o tym myślałeś?
Czy wydaje ci się to możliwe?
Zapisz swoje pierwsze wrażenia:
Zuzanna Kępińska mini kurs doskonalenia  Asertywność cz.1 str. 11
TRENDY uczenie w XXI wieku Internetowy magazyn CODN nr 3/7/2006
Dokładniejszą mapę uzyskujemy w wyniku analizy relacji.
Teraz zapisz swoje układy relacji (np. ja i starsze dziecko; ja i mama; ja i szef,
ja i urzędnik w urzędzie podatkowym i tak dalej).
Wpisz je w kolumnę pierwszą.
Do kolumny drugiej  wpisz metaforyczny opis realizacji roli (np. sierotka
Marysia, wybuch wulkanu, dzidziunia)
W kolumnie trzeciej wpisz podstawowe emocje, które się ujawniają w tej
sytuacji, w tej relacji (ściągawka pod tabelą).
Relacja Metaforyczny opis Podstawowe
realizacji roli emocje
Zciągawka ze stanów emocjonalnych:
Zdenerwowanie, lęk, chaos w głowie, pełna dekoncentracja,
obawa przed dezaprobatą, ośmieszeniem, odrzuceniem,
poczuciem zakłopotania, wstydu,
rozczarowanie, gniew, wściekłość, żal,
bezsilność, bezradność, chęć wycofania się i rezygnacja.
reakcje fizjologiczne:
czerwienienie się, pocenie, przyspieszone bicie serca, miękkie kolana, drżenie
rąk, napięcia mięśni, duszności, bóle głowy
Uff... zrób sobie przerwę.
A potem - zapraszam do części drugiej, gdzie omówione są dokładnie
obszary asertywności.
Zuzanna Kępińska mini kurs doskonalenia  Asertywność cz.1 str. 12 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • supermarket.pev.pl
  •